Evoke

Ecocheque levert per euro een besparing op van 1 kg CO2

Het gebruik van ecocheques in 2018 levert een besparing op van maar liefst 230.000 ton CO2 of 11,6 miljoen trajecten Brussel-Oostende met de wagen. Dat blijkt uit een studie van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic in opdracht van VIA, de Belgische vereniging van uitgevers van maaltijdcheques en ecocheques.

Een studie van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic, in opdracht van de Belgische vereniging van uitgevers van maaltijdcheques en ecocheques (Voucher Issuers Association – VIA), heeft inzicht gegeven in de hoeveelheid uitgegeven ecocheques in 2018, het type producten die werden aangekocht en de klimaatimpact die de uitgegeven ecocheques hadden.

Ecocheques als stimulans
De studie toont aan dat de aankopen met ecocheques in 2018 in totaal zorgen voor een geschatte CO2-besparing van 229.797 tCO2e (ton CO2 equivalent) over de levensduur van deze duurzame producten. Dit stemt overeen met 11,6 miljoen trajecten Brussel-Oostende met de wagen of de jaarlijkse emissie van 22.573 Belgen. Elke gebruikte euro via ecocheques leverde zo een besparing op van gemiddeld 1,01 kgCO2e.

In de studie werd enkel rekening gehouden met de gevallen waarin ecocheques voor de consument de stimulans waren om een duurzamer product te kopen. Aankopen van ecologische producten die sowieso zouden gebeuren, werden dus niet in rekening gebracht.

Besparing op lange termijn
38% van het totaal bedrag aan ecocheques werd uitgegeven aan elektro- of multimediaproducten. 17% ging naar doe-het-zelfproducten en 4% naar renovatie- en bouwproducten. Deze categorieën vertegenwoordigen respectievelijk 31%, 35% en 24% van de totale reductie. Wordt er naar de specifieke producten gekeken, dan heeft de aankoop van LED-verlichting de grootste absolute bijdrage (25%), gevolgd door isolatiematerialen (21%) en groot elektro (17%). Ook fietsen, douchekoppen en thermostatische kranen hebben een aanzienlijke impact (respectievelijk 7%, 5% en 4%).

“Er bestaat een belangrijk onderscheid tussen producten die een besparing op lange termijn teweegbrengen, zoals een wasmachine of isolatiemateriaal, en producten zoals eco-wasmiddel, waarbij de besparing enkel optreedt door de aankoop zelf”, vertelt Jan Janssen, Project Director bij CO2Logic. “Wanneer een consument op zoek gaat naar een nieuwe koelkast, zullen zijn of haar ecocheques hem of haar in de winkel stimuleren om voor de duurzamere variant te kiezen. Hierdoor kan er op lange termijn energie bespaard worden. Deze producten hebben dan ook een veel groter effect per geïnvesteerde euro aan ecocheques.”

Grootste reductiepotentieel 
Door de aankoop van thermostatische kranen kan met één euro ecocheques de grootste besparing bekomen worden. Ook isolerend glas, zonnepanelen en isolatiemateriaal in het algemeen hebben een groot reductiepotentieel voor een beperkte aankoopprijs. Kraan- en douchekoppen, alsook LED-verlichting vervolledigen het lijstje van koplopers wat betreft CO2-reductie per geïnvesteerde euro.

VINCI Energies verhoogt veiligheid op werkvloer met virtual reality

VINCI Energies verhoogt veiligheid op werkvloer met virtual reality

Lees meer

Cellularline S.p.A zet de deur open voor buitenlandse investeerders

Cellularline S.p.A, kondigt zijn deelname aan het STAR-segment van de Italiaanse effectenbeurs Mercato Telematico Azionario (MTA) aan. Dit maakt het mogelijk voor buitenlandse investeerders om te beleggen in aandelen en warrants van het bedrijf.

Lees meer

Streekproduct.be ontleedt de vlaai van Bruegel

In 1559 vereeuwigde Pieter Bruegel de Oude de vlaai in zijn meesterwerk ‘Nederlandse Spreekwoorden’, een streekproduct dat tot op de dag van vandaag nog steeds bijzonder gesmaakt wordt. Maar welke vlaaien beeldde hij net af?

Lees meer

Gentse ML6 viert sterke groei met opening nieuw kantoor

Het Gentse ML6, gespecialiseerd in artificiële intelligentie en machine learning, opende eind juni onder grote belangstelling hun nieuwe kantoor in Gent. Het is een nieuw hoofdstuk in de sterke groei van de scale-up die ondertussen meer dan 50 medewerkers telt.

Lees meer

Van startup naar Europees marktleider. My-Trucks maakt dromen waar

My-Trucks, financieringsmaatschappij van tweedehandsbedrijfsvoertuigen uit Lievegem, heeft haar 1000ste vrachtwagen opgeleverd. Het bedrijf timmert intussen aan het grootste Europese platform voor de leasing van tweedehandsvrachtwagens om op die manier ook de rest van Europa te veroveren.

Lees meer

Duravit België opent nieuw training center in Overijse

Duravit België is al meer dan twintig jaar actief op de Belgische markt en werkt al meer dan tien jaar vanuit Overijse. Onder leiding van General Manager Jan Rymen heeft het team van Duravit België nu een nieuwe mijlpaal bereikt

Lees meer

De Hoorn breidt uit en verdubbelt capaciteit Work Hub

De Hoorn, de bruisende broedplaats aan de Vaartkom in Leuven waar je kan werken, feesten en eten, breidt uit. De Work Hub wordt haast verdubbeld. Vanaf januari 2020 zal hier ruimte zijn voor zo’n 500 professionals en vijftig bedrijven uit de creatieve sector.

Lees meer

Cowork Siemens opent opnieuw de deuren voor studenten tijdens blokperiode

Sinds eind 2018 kunnen starters, zelfstandigen of pendelaars terecht in de gloednieuwe coworking van Siemens. Maar Cowork Siemens opent ook de deuren voor studenten.

Lees meer

Siemens Healthineers plaatst voor het eerst 7 Tesla MRI-scanner

Siemens Healthineers plaatst voor het eerst 7 Tesla MRI-scanner op Belgische bodem bij ULiège

Lees meer

Fortinet’s Secure SD-Branch beveiligt WAN en de rand van het netwerk

Fortinet® (NASDAQ: FTNT), wereldwijd leider in uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde oplossingen voor cyberbeveiliging, introduceert de Secure SD-Branch. Dit is de eerste oplossing voor filialen die uitgebreide bescherming biedt voor de rand van het WAN en het toegangsnetwerk.

Lees meer

Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

Saroléa en het Gentse ML6, gespecialiseerd in machine learning en artificiële intelligentie, zorgen voor een primeur in de motorwereld. De MANX7, het nieuwste volelektrische model van het vintage motormerk, wordt uitgerust met Waizu van ML6.

Lees meer

Colt introduceert Intelligent Communications op basis van Microsoft-oplossingen

Colt Technology Services introduceert Colt Intelligent Communications. Deze zakelijke oplossing combineert de kracht van de cloud-gebaseerde productiviteitsoplossingen van Microsoft met die van de spraak- en datanetwerken van Colt.

Lees meer

Leuvens webbureau wil nieuwe website lanceren voor 1.000 bedrijven

Het Leuvense Content Crackers, de specialist voor alles wat online marketing betreft, verdwijnt. Het digital agency maakt plaats voor het nieuwe Webhero, de voormalige webtool en succesformule Smooty, en JAYJAYS, gericht op online advertising.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x