Evoke

Wat is nieuws?

Wat lezen we dagelijks in de krant? Welke feiten krijgen we te zien of te horen in het journaal? Welke onderwerpen komen ter sprake in programma’s als Terzake of De Zevende Dag? Ofwel: Wat is nu eigenlijk nieuws?

Hoewel de journalist door de opmars van burgerjournalistiek alsmaar meer als factchecker de waarheid van nieuwsfeiten op sociale media achterhaalt, vervult hij in de eerste plaats nog steeds de rol van gatekeeper. Dit betekent dat hij het nieuws selecteert en bepaalt wat wel en wat niet in de media verschijnt. Maar hoe gebeurt dit? Wat zijn de criteria?

CABABA

Wel, CABABA. Ofwel Conflict, Actualiteit, Belang voor de lezer, Afstand, Bekendheid en Afwijking. De meeste zijn voor de hand liggend.

Conflict

Een conflict trekt altijd de aandacht: een bitsige discussie in de Zevende Dag, Bulgaarse parlementsleden die op elkaars gezicht timmeren, iemand die kwaad wegloopt van de microfoon … Zulke filmpjes staan op HLN of deredactie steevast op nr 1 bij “meest gelezen/bekeken.” Zo zitten we nu eenmaal in elkaar. 

Actualiteit

Ook actualiteit hoeft weinig betoog. Een onderwerp zal sneller aan bod komen wanneer het zich nog maar net heeft voorgedaan dan wanneer het al enkele weken of maanden oud is.

Belang

Belang of what’s in it for me? Wil het doelpubliek van de journalisten die je aanschrijft écht meer weten over die nieuwste SIP trunking technologie? Ook afstand speelt een rol. “Google bouwt een nieuw datacenter in Georgia, USA.” Interessant? Nope. Google bouwt een nieuw datacenter in St-Ghislain, Belgium. Jeuj, stop de persen! 

Bekend

Bekende mensen trekken altijd de aandacht, denk maar aan de vele peters en meters van de vele goede doelen. Ben je niet 100% zeker van de slaagkansen van een persconferentie. Boek een BV. Succes verzekerd! 

Afwijking

Voor afwijking kunnen we niet anders dan Alfred Harmsworth te quoten: “”When a dog bites a man, that is not news, because it happens so often. But if a man bites a dog, that is news.” Point taken.

Nieuwswaarde

Je ziet maar, een nieuwtje is daarom niet altijd nieuws. Dit geldt zeker ook voor het bedrijfsleven. Wil je als onderneming groots uitpakken in de pers, moet je namelijk ook nog eens rond het commerciële plaatje weten te fietsen, want hier knappen journalisten al eens op af. De nieuwswaarde is dus zeer belangrijk! Sta daarom eerst even stil bij de nieuwswaarde van dat nieuwe product, die gelikte nieuwe website of aantrekkelijke promotie en toets je aankondiging even af aan deze criteria.

Uiteraard hoef je dit niet alleen te doen. Het is namelijk een van de taken van het pr-agentschap om jouw onderneming hierin bij te staan en te bepalen of een persbericht op pr-campagne alsnog de juiste invalshoek biedt om jouw doelpubliek te bereiken.

 

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x