Evoke

Start to blog

Bloggen is uitgegroeid tot één van de belangrijkste marketingtools. Maar hoe begin je er aan en waar moet je op letten? Collega Jesse geeft 6 tips.

Blogs, blogs, blogs

Blogs, blogs, blogs. Via nieuwssites, in nieuwsbrieven, op LinkedIn ... Even op het net en ze vliegen je zo links en rechts om de oren. Niet echt verrassend. De blog is nu eenmaal uitgegroeid tot dé tool die je als onderneming in je marketingarsenaal moet hebben.

Wat jaren geleden begon met Marieke uit het vierde middelbaar die een blogje schreef over haar tripje naar de zee of tante Greet die online al eens kwam stoefen over haar witloofgratin, heeft nu helemaal zijn intrede gemaakt in de businesswereld. Tegenwoordig is ook voor de CEO’s, corporate decision makers en marketing managers bloggen al wat de klok slaat.

SEO

Waarom? Expertise, expertise, expertise. Terwijl de pers een belangrijk middel blijft om je onderneming in de spotlight te plaatsen, biedt de blog een eenvoudig medium om je kennis van zaken online te delen met je doelpubliek.

En dat niet alleen. Een relevante blog is een wondermiddel voor je SEO, het geeft je content om te delen via sociale media en met een aantrekkelijke call-to-action hier en daar, genereer je in geen tijd heel wat nieuwe leads. Maar bovenal, met een vlotte pen heb je de kunst van het bloggen helemaal zelf in de hand. Maar waar beginnen?

Doelpubliek

Beginnen doe je bij je doelpubliek. Weet wie je blog zal lezen, wie hem moet lezen en pas je daaraan aan. Denk aan het profiel van je lezer en waarin die geïnteresseerd is wanneer je brainstormt over mogelijke topics voor je volgende blog.

Topic & werktitel

Weet hoe je moet beginnen. Bepaal je topic, geef je blog meteen een titel en laat je daardoor leiden. Als je bijvoorbeeld een bakker bent, wil je misschien wel iets schrijven over heerlijke vullingen. Nadien kan je dit wat gaan verfijnen. Zo kan je beslissen om je blog te beginnen met “Heerlijke chocolade vullingen” of “Tien vullingen klaar in twee minuten”. Een werktitel is specifiek en houdt je focus bij het onderwerp van je blog.

Catchy intro

Begin met een leuke inleiding. Grijp de aandacht van de lezer. Waar krantenlezers na een paar regels al naar een ander artikel bladeren, klikken lezers op het net nog sneller door naar een andere pagina. Wees dus grappig, empathisch of feitelijk en geef je blog zo de kans om gelezen te worden.

To-the-point

Een blog leest niet als een boek, maak er dan ook geen roman van. Vertel wat je te vertellen hebt, breng je kennis over maar wees steeds duidelijk en to-the-point. Een lezer die snel vindt waar ie naar op zoek is, zal ook sneller terugkeren met het idee dat jij te vertellen hebt wat hij of zij moet weten. Wordt je blog toch langer? Maak hem dan overzichtelijk en gestructureerd. Werk met voldoende alinea’s en tussentitels. Maak het aantrekkelijk.

Bloggen maar!

En dan nu de content. Geef blijk van je expertise en combineer deze waar nodig met boeiende feiten en interessante statistieken. Link waar je kan naar je website. Is iets ook voor jezelf niet duidelijk? Zoek het dan eerst even op. Toon dat je weet waarover je spreekt maar houd jezelf aan de waarheid. Schrijf foutloos en lees na en laat nalezen.

Call-to-action

Op het einde van je blog wil je een call-to-action hebben die de lezer moet aanzetten tot datgene wat je zelf wil. Inschrijven op een nieuwsbrief? Abonneren op een bepaald product? Een gerelateerd artikel lezen? Met een goede blog en aantrekkelijke call-to-action genereer je voor je het weet heel wat nieuws en websiteverkeer.

Wil je zelf een blog voor je onderneming of wil je nog meer tips voor een goede blog? Neem zeker contact met ons op!

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x